Årets mest lästa…

Bloggandet under 2015 har varit lite upp och ner för min del. Jag har inte alls postat i den utsträckning som jag haft ambition att göra, och (bort)förklaringarna till det är flera olika. Jag ska inte tråka ut er med alla, men däremot nämna en som jag själv tycker känns väldigt spännande:

Sedan jag startat bloggen har jag börjat få en mängd idéer kring manus att skriva själv, så det är till eget skrivande en del av min före detta bloggtid gått. Nålsögat för att faktiskt bli utgiven är förstås litet och trångt, men processen är inte desto mindre rolig och jag deltar nu till exempel i ett projekt som kommer att lanseras under våren.

Mer om det när det börjar närma sig, för idag blir det mer året-som-gått än året-som-kommer här! Jag tänkte nämligen passa på att presentera årets mest lästa inlägg:

1) Lennart Hellsings död i november i år märktes genast i statistiken – och det var Lennarts egen favoritbok Sjörövarbok som stod ut som sökterm. Jag delade uppenbarligen inte hans egen förtjusning för boken, även om det rent språkligt är ett mästerligt hantverk. Vill man ha samma driv i språket, men en modernare historia, rekommenderar jag böckerna om Kivi (som jag otroligt nog fortfarande inte lyckats skriva om här, men lyfte fram när jag medverkade i ETC i våras). Och vill man höra mig mer hänförd över Hellsing, så kan man alltid börja där jag började förra årets Hellsing-tema: med hans ABC-bok.

2) Marie-Polis jagar en fartdåre är nog årets topplistas svar på förra årets Vad vill du bli när du blir stor?, Vad gillar du att göra?, Vad är din favoritsak?. En bok som helt enkelt hamnat i topp för att jag kunnat lyfta fram den när jag diskuterat genusbra böcker!

IMG_6658_2
IMG_6661_2

3) Att börja läsa med barn har klättrat i topplistan jämfört med förra året. Kul, jag hoppas att inlägget inspirerar någon! Och att jag någon gång ska lyckas skriva nästa inlägg i den tänkta ”att läsa…”-serien!

4) Nu är jag storebror/Nu är jag storasyster, Lillasyster Kanin eller berättelsen om Den Feta Näktergalen och Krakel Spektakel kommer i stort sett på delad fjärdeplats. I Krakel spektakels fall har det säkerligen också att göra med Hellsings död, medan jag svävar mer i ovisshet om vad det är som fått de andra två att höja sig över mängden.

5) Att jag stack ut hakan och föreslog åldersgräns på Astrid Lindgren har levt vidare in i 2015. I årsrapporten som jag fått från WordPress kallar de detta – inlägg som står sig även efter att de publicerats – för inlägg med ”staying power”. Det låter väl fint? Och så föreslår de att jag borde skriva mer på samma tema…

IMG_6050_2

Sedan, långt nedanför topplistan, finns ett gäng inlägg som inte blivit mycket lästa alls. Oväntat nog – med tanke på hur 2015 sett ut med krig, elände och flyktingkris – hör inlägget Krig till dem. Som jag skrev i inlägget vilka sånger ska jag sjunga tror jag att det är en trygghet för barn att möta hemska företeelser i världen i samtal med en nära vuxen, snarare än att konfronteras med dem på egen hand när man till exempel blivit läskunnig själv. Så läs de böckerna, när de behövs. Och så hoppas vi på ett fredligare 2016!

Leave a comment

Filed under Uncategorized

Leave a Reply

