Vilka sånger ska jag sjunga?

Läsande är ju ofta glädje, lite spänning och kanske skratt. Men det är också att dela svårigheter med sina litterära vänner: som bråk, sorg, smärta och upplevelser av krig. Eller att konfronteras med nyhetsflödet.

När jag skrev om att börja och fortsätta läsa med barn berättade jag att vi behållit dagstidningen i pappersformat, vilket delvis har att göra med att jag uppenbarligen är väldigt gammalmodig men också gör väldigt tydligt för barnen att det är läsning och nyhetsinhämtning som pågår. “När man läser tidningen finns det också bilder och texter och jag vet inte hur många gånger Tians intresse fångats av en bild i tidningen och lett vidare till en diskussion om varför den bilden är där och vad som står i tidningen.” skrev jag, och i helgen var bilden på lilla Alan Kurdi var just en sådan bild som fick Tian att reagera och undra.

Så vad säger man då? Bengt Ahlfors ställer frågan i en längre form i sin Vilka sånger ska jag sjunga?*:

Vilka sånger ska jag sjunga vid din bädd mitt barn
ikväll när skymningen kommer?
Skall jag sjunga vackra visor om blommande träd?
Eller skall jag sjunga en sång om hur det är
i den värld som kunde vara så vacker?
Ska jag sjunga om den hunger som du aldrig har känt
men som värker i mångas magar?
Skall jag sjunga om förtrycket som inte drabbar oss?
Om bomberna som fälls över andra människor hem
ikväll när skymningen kommer?
Skall jag sjunga dig till sömns med vackra drömmar?
Eller sjunga dig vaken och sömnlös?

Jag ville sjunga bara vackra visor
Vackra visor är sköna att sjunga
och sköna att lyssna till
Men om jag sjöng bara vackra visor
hur kunde jag se dig i ögonen då
ikväll när skymningen kommer?
Och hur kunde jag se dig i ögonen sedan
när åren gått och du själv lärt dig
att se ditt liv i ögonen?

Vilka sånger ska jag sjunga vid din bädd mitt barn
så att du minns dem med glädje?

Vid ett tillfälle läste jag en psykolog som uttalade sig om att det för barn är en trygghet att möta hemska företeelser i världen i samtal med en nära vuxen, snarare än att konfronteras med dem på egen hand när man till exempel blivit läskunnig själv. Jag försöker hålla den linjen. även om det förstås måste förenklas till barnens nivå. Så jag berättade om en liten treåring som flydde från krig och elände med sin femåriga bror och sina föräldrar, och om hur båten de åkte med inte var säker. Och vi hamnade i en exposé om vägarna in i Europa, och hur flyktingsmugglare profiterar på andras desperation. Sedan skänkte vi en slant.

Har era barn konfronterats med flyktingkrisen? Har ni hittat svar som ni känt gett barnen en förståelse?

* Jag återger texten som jag själv skrivit av den för länge sedan, så fel kan ha uppstått.

3 Comments

Filed under Uncategorized

3 responses to “Vilka sånger ska jag sjunga?

  1. E

    Fint. Jag tänker som du, men jag har bara ett barn fött 13 så går än så länge förbi

  2. Ja, barnets ålder spelar ju helt klart in, min Tretton kan för all del inte rikigt undkomma de diskussioner som jag har med Tian, men det är ju inte så att han är intresserad eller förstår i någon större utsträckning!

  3. Pingback: Årets mest lästa… | tiotusenord

Leave a Reply

