Barnboksdjungeln och PISA – läs Dagens ETC

Idag uttalar jag mig om barnböcker i Dagens ETC – läs gärna! Roligt nog sammanfaller det både med 100 publicerade inlägg på bloggen och – några dagar försenat – bloggens ettårsdag. Det firar jag med en ny sida som samlar de inlägg som handlar mer generellt om att läsa med barn – välkomna dit!

etc liten

I artikeln i Dagens ETC uttalar sig också Karin Salmson på OLIKA, Eva Emmelin som driver Skånskans barnboksblogg, Nils Forsberg på Expressen, Emelie Ljungberg som bloggar på bokunge och författaren Anna Munya.

4 Comments

Filed under Uncategorized

4 responses to “Barnboksdjungeln och PISA – läs Dagens ETC

  1. Älskar själv barnböcker passionerat- har gjort gjort det i hela mitt liv. För ungefär 10 år sedan tyckte vi (på Navet science center i Borås) att vi kunde se en typ av barnbok som saknades på den svenska marknaden – barnböcker med riktiga sagor, med riktig naturvetenskap, där språket uttrycker begreppen korrekt och där läsandet/berättelsen inspirerar till lustfyllda experiment (antingen hemma eller i förskola/ skola). Och nu finns böckerna om Draken Berta (kemi) och den alldeles nya boken om Tunda fladdermus (Fysik). http://navet-shop.com
    Hur ser ni som är aktiva här på den typen av böcker?- de ligger i gränslandet mellan sagobok och lärobok/Anna

  2. Hej, för mer än 10 år sedan började vi som arbetar på Navet science center i Borås att använda sagan som verktyg för att förstå och uppleva naturvetenskap tillsammans med barn. Jag fick förmånen att skriva några sagor om Draken Berta som är fyllda av naturvetenskapliga begrepp, spännande berättelser och som slutar i experiment som är lätta att göra hemma eller i förskola/ skola. Nu finns denna verksamhet samlad i 2 böcker om Draken Berta (kemi) och har precis nyligen utökats med en bok om Fladdermusen Tunda (fysik)
    (http://navet-shop.com)
    Det finns inte speciellt många böcker med denna inriktning i Sverige. Hur ser ni som kan mycket om barnböcker på denna typ av barnlitteratur?

    • Hej, kul att du hittat hit!
      Jag har inte läst de böcker du nämner, men läser en del böcker som ligger på gränsen mellan fakta och fiktion med barnen. Kemi och fysik kan nog vara underrepresenterade i denna typ av böcker, som du säger, men till exempel biologi däremot tycker jag att det finns alternativ kring (https://tiotusenord.wordpress.com/tag/biologi/ , för mer “lära”-böcker, se rubriken “Lära” på https://tiotusenord.wordpress.com/tematisk-lasning/ ).

      När man högläser för barn tycker jag generellt sett att det är trevligt att få en historia kring faktastoffet, men samtidigt ställer det krav på berättandet. En sak som fått mig att undvika vissa böcker av den här typen är att de litterära kvaliteterna varit så bristande att jag ändå inte kunnat “vila” i läsandet, utan ändå blivit tvungen att dra ifrån och lägga till – och då läser jag hellre en god berättelse där jag själv kan bidra med kringkunskapen. Ta till exempel Memmo och Mysen söker efter färger (https://tiotusenord.wordpress.com/2014/05/02/memmo-och-mysen-soker-efter-farger-och-memmo-och-mysen-brakar-i-vinden/). I den pekas väldigt lite på “hur”, men det talas däremot desto mer till ens/barnens upptäckarlust och nyfikenhet. Var tar färgerna vägen på natten? Hur kan himlen skifta färg? Hur kan vatten vara både blått och genomskinligt (och rött och gult (av saft!))? Kan man göra en alldeles egen regnbåge?

      Det är mina spontana tankar – vet inte om det var det svar du sökte 🙂

      • Delar din upplevelse av att biologi är väl representerat i denna genre. Det hade varit superkul om du eller någon annan som har ett specialintresse i barnlitteratur skulle vilja läsa någon av de tre böckerna jag nämnde- vore intressant att se om ni upplever att sagorna “håller måttet”.

Leave a Reply

