Att fortsätta att läsa med barn

Den första läsningen med barn har verkligen sin tjusning i den nya gemensamma aktivitet som man börjat kunna uppskatta. Men det som kommer därefter är (i mitt tycke) ännu bättre – först när man börjar kunna läsa böcker med en sammanhängande historia, och sedan när man börjar kunna föra verkliga samtal utifrån böckerna. Det hör till i alla fall våra allra mysigaste stunder!

Kunskap om böcker

I mitt förra inlägg om att börja läsa med barn nämnde jag att kunskapen om böcker som fysiskt objekt som en av grunderna för läsningen. Den kunskapen fortsätter att byggas på när man kommit igång med själva läsningen. Det finns bokord att lära sig, som omslag, pärm, sida och uppslag. Man kan prata om ”den som skrivit boken” och ”den som ritat bilderna i boken”, och när man tagit sig vidare till kapitelböcker (eller en del faktaböcker) kan man titta på innehållsförteckningen och visa hur varje kapitel börjar med en ny rubrik. När man läser tidningen finns det också bilder och texter och jag vet inte hur många gånger Tians intresse fångats av en bild i tidningen och lett vidare till en diskussion om varför den bilden är där och vad som står i tidningen. Ytterligare en lärdom som lätt automatiseras är läsriktningen – om man tar för vana att ibland peka ut den medan man läser.

IMG_1946

Tillgång till böcker
Våra barn har hela tiden haft fri tillgång till bokhyllorna med barnböcker, för att själva kunna gå och hämta en bok när de vill, och kunna sitta och bläddra i den på egen hand eller komma med den för att bli lästa för. På så sätt är det guld värt att ha en samling böcker hemma. Men när man väl kommit igång att läsa, så är biblioteket förstås ens bästa vän! Vi har tur som har ett bibliotek på gångavstånd, och både Tian och Tretton har verkligen uppskattat att gå dit, titta lite på fiskarna i akvariet, läsa några böcker, och sedan låna hem några.

Ha en speciell lässtund?

Ett ofta återkommande råd som jag ser är att sätta av en speciell lässtund med sitt barn, för att säkerställa att läsningen blir av. Vi har gjort väldigt olika med detta över tid, beroende på hur livet sett ut, men för det mesta har vi levt i lästidsanarki. Vår erfarenhet har varit att om om både barn och vuxen uppskattar och läsa och tillgången till böcker är fri, så blir det av. När det däremot varit svårt att läsa för båda samtidigt har vi strukturerat upp det hela lite mer, för att få lässtunder som passar båda.

Fortsätt prata, sjung, rimma…
Att prata, sjunga och rimma fortsätter att vara guld för språkutvecklingen. Något som är väldigt spännande med mer bundet sjungande, rimmande och ramsande är att talet där ofta kan komma före förståelsen. Även små barn kan lära sig säga eller sjunga rätt “svåra” ord, som de inte kommer att förstå förrän långt senare. Det händer fortfarande att Tian åteerkomer till ord i rätt kända sånger och för första gången funderar över vad det egentligen betyder.

IMG_3898

Läsa högt och lågt
Vilka historier ska man egentligen läsa? Jag tycker att jag rätt ofta återkommer till att en del av de böcker vi läser innehåller teman som barnen inte förstår. Detta är en typ av “hög” läsning, läsning där antingen tema eller språk utmanar, och ligger lite på gränsen till vad som är begripligt. Det här är rätt roligt som förälder, tycker jag, det väcker tankar och diskussioner som är väldigt intressanta. Sedan är det kankse inte lika roligt när treåringen kommer med en bok som i det närmaste befinner sig på pekboksstadiet och som man dessutom redan läst femtioelva gånger. Men – jag fick en gång rådet att man ska läsa både “högt” och “lågt” och det är något jag verkligen har tagit till mig. Så länge barnet är intresserat av en bok, så finns det någonting där i som hen inte är färdig med eller behöver. Det kan säkert vara olika saker: ibland en ny nivå av förståelse, ibland bara känslan av att inte ligga på topp och få höra något välbekant – ungefär på det sätt som många vuxna försvarar sin läsning av olika sorters “fullitteratur”. Och i läsglädjens namn – det är helt okej!

Fortsättning följer…
Detta inlägg är det andra i en serie om att läsa med barn. Nästa del handlar om att läsa med och för syskon. Har du erfarenheter du vill dela med dig av, synpunkter, tips, förslag..? Skriv en kommentar och låt mig veta!

7 Comments

Filed under Uncategorized

7 responses to “Att fortsätta att läsa med barn

  1. Anna

    Vi har 3 barn och läser mycket och barnen får vara med på sina villkor utifrån vilken bok vi läser. Sitter vi i soffan så börjar vi med att alla sitter tillsammans. 1 åringen tröttnar rätt snabbt och får kliva ner. 2 åringen håller ut längre men ger ibland upp. 3 åringen kan man läsa för hur länge som helst. Men även om syskonen kliver ner från soffan så håller de sig ändå i närheten och hör sagan, kommer ibland och vill se! Jag tänker att de får sin del av läsningen även på detta sätt! 🙂

    Tänkte på att du skriver om att sjunga. Stora favoriter här hemma är svenska barnvisor och Lennart Hellsings sångbok! Båda spelar så det blir roligare att sjunga med:-) sen tycker också jag så som du skriver att det är viktigt med fri tillgång! Det är ofta det blir tyst hemma när man går och kollar sitter 3 och 2 åringen tillsammans i soffan och tittar i samma bok och “diskuterar”!! Då njuter jag! 🙂

    Tack för en bra blogg med bra lästips! Gillar verkligen dina recensioner!:-)

    • Tack! 🙂

      Det låter supermysigt mer era lässtunder, både med vuxen-barn och barn-barn! 🙂 Väldigt roligt för mig att höra hur det kan fungera med syskon som det är så tätt emellan, jag har ju av förklarliga skäl bara erfarenhet av tre års åldersskillnad. För jag maila dig om jag kommer på frågor angående det när jag skriver syskontexten? (Vet dock inte rikigt när det blir än, för allting tenderar att ta mycket längre tid än vad jag tänkt mig)

      • Anna

        Det får du gärna göra om du kommer på något du vill fråga!:-)

        Har även full förståelse för om allt tar längre tid än man själv tror! Samma här!:-)

        Men något jag märkt väl är det du skriver om att rimma, sjunga och läsa kan lära små barn svåra ord. Vår 3 åring och 2 åring började prata nästan samtidigt och pratade nästan lika mycket och sa samma saker. Men det märktes väl att de förstod det väldigt olika. Många blev imponerade över hur mycket 2 åringen(som då var runt 1år och 3 månader) kunde prata, men det gick inte prata med hen och föra någon konversation! Man fick inga “vettiga” svar! Nu först, 1år senare, tycker jag hen är ikapp sitt språk mental! (eller hur man ska säga) under den här perioden när nästan allt tal kom var jag höggravid och sen ammade jag så då läste och sjöng vi väldigt mycket. Det var perfekt att roa de äldre med under amningsstunderna och när jag som höggravid inte helt orkade med deras tempo! Kan också tillägga att äldsta barnet hade innan denna period ett eget teckenspråk som bara vi förstod men efter detta sång och läs maraton som varade ganska länge, kom talet igång på riktigt! Så frågar du mig så märks det väl hur viktigt det är att läsa för språkets utveckling! 🙂

        Nu blev detta långt och möjligtvis lite rörigt skrivet! Men din blogg och folks insatser för att barn ska läsa och läsas för är viktiga!
        Din blogg är viktigt!!:-)

      • Jag lär höra av mig 🙂

        Kul att höra om dina upplevelser med 2-åringen – Tian var alldeles “medeltidig” med språket, men jag minns så väl när han plötsligt gjorde ett språng talmässigt som jag karaktäriserade som att “förut förstod han mer än han pratade, men nu pratar han mer än han förstår” 😉

  2. Stina

    Jag skulle gärna vilja att du skrev om boken “Rida ryggen”. Vet inte riktigt hur man får tag i den men jag har läst om den i sjalbarnssammanhang.

  3. Pingback: Vilka sånger ska jag sjunga? | tiotusenord

Leave a Reply

