Årets mest lästa…

… nu återstår inte mycket av 2014, tiotusenords födelseår.

Jag ser inte alltid vad ni läser, eftersom många visningar “bara” är av förstasidan, men här är vad jag vet om årets populäraste:

1) Åldersgräns på Astrid Lindgren, kanske?, är den post som har flest läsningar. Det är också den enda post, förutom nyligen publicerade Tomten är vaken, som jag skrivit om böcker av landets barnboksgigant som visst aldrig slutar vara i ropet. Just nu i dagarna sänder SVT dokumentären Astrid i tre delar, som omskrivits på många andra ställen (jag rekommenderar Nu får allas vår Astrid Lindgren ha sina demoner i fred), och efter att ha sett ungefär första halvan av första delen ser jag fram emot att se resten och vad det kommer att ge i läsningen av hennes böcker framöver.

IMG_5171

2) Lillebror och Nalle och Lillebror och Billan var ett av de allra första inläggen här, om de allra första stegen över i kapitelböckernas värld. Detta blev omskrivet av doktor Cecilia på barnakuten.nu och läsarna strömmade till, vilket märks på att välkomstinlägget jag skrev i samma veva, Wow, välkomna!, också klättrat högt på lästoppen.

3) Vad vill du bli när du blir stor?, Vad gillar du att göra?, Vilken är din favoritsak? har varit välläst, kanske för att jag lätt hamnar i diskussioner där jag behöver rekommendera böcker som inte bara är genusokej utan rentav genusbra. Det märks också på att Konrad lussar och Konrads klänning, också från Olika förlag, har spurtat på rätt bra här trots att det publcerades i slutet på året.

IMG_5619

4) Klassiska sagor för små, min sågning av Sjörövarbok och Historien om någon kommer därefter – klassiska böcker/berättelser där nog google varit till god hjälp för att få dem lästa.

IMG_4240

5) Bra läsning när man ska få småsyskon är efterfrågat! Nejlika och lilla lillasyster verkar vara både er och min favorit, även om jag försökt slå ett slag för en metaforisk läsning av Lilla frö och faktiskt tycker att Lille storebror har sin charm också, trots genuskruxen. Och när småsyskonen väl kommit hoppas jag att ni går vidare och läser skildringar om att faktiskt ha syskon (som passerat bebisstadiet)!

6) Till slut får jag erkänna att jag blir lite extra glad av att Att börja läsa med barn och Formell, funktionell och framtidens läskunnighet också verkar gå hem. De skiljer sig ju lite från de vanliga recensionerna, men är väldigt spännande att fundera kring tyckar jag!

… och vill ni göra ett ensamt litet inlägg glatt? Olles skidfärd, publicerat dagen innan julafton, har ännu svårt att konkurrera med årets övriga inlägg – inte helt förvånande, kanske.

Och med det: gott nytt år från mig!

Bild från http://christmasstockimages.com/
Bild från christmasstockimages.com

6 Comments

Filed under Uncategorized

6 responses to “Årets mest lästa…

  1. Maja

    Jag läser innan jul lika troget som andra dagar, tack för den fina bloggen!

  2. Pingback: Nu är jag storebror – en fyll-i-bok om att få syskon/(Nu är jag storasyster – en fyll-i-bok om att få syskon) | tiotusenord

  3. Pingback: Nu är jag storebror – en fyll-i-bok om att få syskon/(Nu är jag storasyster – en fyll-i-bok om att få syskon) | tiotusenord

  4. Pingback: Årets mest lästa… | tiotusenord

  5. Pingback: OLIKA förlag | Om OLIKA i media

Leave a Reply

