Farmor hyr en katt

Cesili Josephus Jitta
berättarförlaget, 2010

Huvudpersonen i den här boken är en gammal farmor. Det finns en farfar också, i början, men sedan dör han och farmoderns blir ensam i boken. Inga barn, inga barnbarn, ingen annan alls figurerar mer än en gammal kvinna som minns sitt liv och försöker anpassa sig till sin nya situation.

IMG_5639

Jag kan inte på rak arm komma på någon annan barnbok som jag läst som på samma sätt behandlat en gammal människa som en person för sin egen skull och i sin egen rätt*. Som jag konstaterade när jag skrev om Teskedsgumman (och lite Pettsson) så figurerar inte vuxna som huvudpersoner alltför ofta i barnböcker, och i Pettsson finns ju en barnkaraktär i form av Findus medan Teskedsgumman altid har fullt upp med att klara sig som teskedsstor (-liten), och den här farmodern är dessutom en bit äldre.

Här är både text och bilder sparsmakade, ofta med flera bilder och texter per uppslag:

Farmor och farfar blir väldigt gamla.

Ibland blir farfar väldigt ledsen,
och ibland irrar han bort sig i huset.

När han försöker gå nedför trappan med rollatorn blir farmor också ledsen.

IMG_5640

Den inledande ensamheten efter farfaderns död skildras som bedövande, men generallösningen på sådant (här finns en likhet med Pettsson) är uppenbarligen en katt. Farmor surfar in på http://www.hyrkatt.se och klickar hem en äldre, kelsjuk katt vid namn Tim som blir hennes nya sällskap och glädje. Det kan låta simpelt, men är fint skildrat.

Tian har inte kommenterat denna bok mycket (att den innehåller katter räcker för att göra Tretton nöjd), men i andra diskussioner vi har haft på senare tid har det framgått att det här med livets förlopp och till slut döden är något som han verkligen börjat förstå. Så vi pratar inte sönder det. Den här boken är ett fint stycke om att uppleva en förlust och att överleva den, samtidigt som den verkligen tecknar en människa, hennes liv och kärlek. Ålder tenderar ju att skapa en viss sorts distans – om man har en roll, som förälder eller far- eller morförälder, så kanske man inte frekvent bjuder på så stora delar av sig själv – men här finns människan bortom rollen.

(www.hyrkatt.se finns däremot inte. Tur är väl det, för som koncept är det väl tämligen diskutabelt.)

* Efter mycket tänkande kommer jag faktiskt på en tomte som kanske skulle kunna fungera som jämförelseobjekt, mer om det till jul!

5 Comments

Filed under Bilderböcker

5 responses to “Farmor hyr en katt

  1. Maja

    Det låter som en fin bok!

    Jag märkte en sak när jag googlade lästips igår, när man söker på “tematisk läsning ‘vara med'” så kommer man till den här sidan, men “tema ‘vara med'” leder inte hit. Kanske skulle vara värt att ha som sökord? (Ingen aning om hur det fungerar)

    • Det har inte jag heller! 🙂 Eller, jag antar att det beror på hur mycket jag skriver om “tema”, men däremot vet jag inte om jag skulle kunna skriva det på något speciallt ställe för att liksom styra sökresultaten. Får se om jag kan inkalla teknisk expertis 🙂

  2. ylvalindahl

    Hej och tack för en fantastiskt inspirerande blogg! Min son är bara 7,5 månader än och har precis börjat kunna fokusera på en bok, men jag läser ändå med stor glädje och samlar inspiration till senare.

    Jag vet inte om det är den du tänker på ovan, men annars skulle Snickar Andersson (tror jag att den heter) kunna vara en annan bok med en vuxen, ganska gammal huvudperson.

    Åter igen, jättetack för inspirationen och de kloka analyserna och vassa kritiken.

    PS: Jag hittade hit via ett inlägg hos UnderbaraClara.

    • Tack, och vad roligt att du hittat hit! 🙂

      Snickar Andersson (möjligt att den heter något mer, men jag vet vilken du menar) har vi i vår ägo till och med! Där figurerar ju också en riktigt gammal tomte, tomtefarfadern, som inte behöver förlita sig på hyrkatt.se 😉 utan ju bor med sin son och svärdotter – rätt intressant som kontrast, det hade jag inte tänkt på!

  3. Pingback: Jul i Stora skogen | tiotusenord

Leave a Reply

