Vad vill du bli när du blir stor?, Vad gillar du att göra?, Vilken är din favoritsak?

Pamela von Sabljar, Janette Bornmarker
Olika förlag, 2012

Upplägget i var och en av de här böckerna är väldigt likartat: på varje sida är det ett namn, följt av en jag-utsaga i formen – i tur och ordning – ”Jag är… Jag ska bli…” (Vad ska du bli när du blir stor?), ”Jag gillar att… Då…” (Vad gillar du att göra?) respektive ”Det är… Jag (gör)…” (Vilken är din favoritsak?). Hela poängen är förstås, som Olika förlags omtalade bok heter, att ”Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2”, och även om formen gör att boken är en tämligen begränsad läsupplevelse, så är det så himla skönt att bara kunna läsa rakt av och ändå få pojkar som vill bli barnmorskor, flickor som vill bli brandmän och astronauter, flickor som spelar fotboll, pojkar som dansar, flickor som leker med riddarborgar och pojkar som pärlar (”Jag gör vackra halsband. Min pappa han har tre”) och därtill varierande hudfärg och en blivande liten veterinär i rullstol. Det ger en välbehövlig paus, och möjlighet att fokusera på vardera boks titelfråga i relation till det barn man läser för – uppenbarligen Tian då, eftersom Tretton inte pratar på den nivån, även om han gärna sitter med och lyssnar (och senast instämde han bestämt i att han ska bli kock när Tian föreslog det, och det ligger onekligen väldigt väl i linje med hans instressen). Första gången vi lånade dessa böcker var Tian dryga tre, och jag tror det var då han började inse att han skulle kunna ”bli” något när han blir stor.

IMG_5619

Jag är inte odelat förtjust i frågan om vad barn tänker ”bli”, men varje barns inledande betoning av vad det redan är, vilket öppnar för möjligheten att yrket bara är en av de möjliga följderna, gör att jag ändå tycker att Vad vill du bli när du blir stor? hamnar rätt. Dessutom har vi haft väldigt intressanta följddiskussioner: vad vill Tian bli? Vad ville vi föräldrar (och mormor!) bli när vi var små? Och kanske ännu viktigare, vad vill vi bli nu? Fast när Modesty i boken säger att

Jag är stark, modig, påhittig, hjälpsam och gillar att klättra i träd. Jag vet INTE vad jag ska bli när jag blir stor! Kanske chef, dataingenjör, smyckesdesigner, lastbilschaufför eller… Det finns mycket jag kan jobba med. VAD TYCKER DU ATT JAG SKA BLI?

– då tycker förstås Tian att hon ska bli polis, precis som han tänker bli.

I de övriga böckerna är mina smygfavoriter annars Pawline som gillar att göra ”INGENTING” respektive Lacki som inte har någon favoritsak – ”Jag har många BÄSTA saker” – det är två stillsamma uppror mot ganska ledande frågor. Däremot inser jag att jag uppenbarligen är ganska konservativ som inte reagerar en sekund på att ett barn gillar att bygga Lego™ medan jag däremot läser bort det faktum att de dockor som Reidar gillar att leka med är just Bratz (okända hemma hos oss).

3 Comments

Filed under Bilderböcker

3 responses to “Vad vill du bli när du blir stor?, Vad gillar du att göra?, Vilken är din favoritsak?

  1. Pingback: Årets mest lästa… | tiotusenord

  2. Pingback: Årets mest lästa… | tiotusenord

  3. Pingback: OLIKA förlag | Om OLIKA i media

Leave a Reply

