Att börja läsa med barn

Det finns många sätt att börja läsa med sina barn. Faktum är att introduktionen till läsandet i princip börjar från dag ett för de barn som föds in i en läsande familj – och då handlar det inte nödvändigtvis om att ett urval från hemmabarnbiblioteket ska packas ner i bb-väskan. Jag har till exempel själv inte direkt läst för barnen innan de passerat niomånadersrevolutionen, även om jag vet att många börjar tidigare än så och uppskattar den närhet det ger.

Niomånadersrevolutionen är, som det låter på namnet, något som inträffar kring niomånadersåldern, och handlar om att barnet kliver in i en värld av delad uppmärksamhet. Det betyder till exempel att istället för att titta på handen som pekar, så börjar de förstå att det pekande fingret försöker rikta deras uppmärksamhet mot något, något som man kan uppleva tillsammans. Som en bok! Men redan innan det här sker, så har ett barn i en läsande familj redan observerat och lärt sig massor.

Motivation och intresse
Ett barn i en läsande familj har sett böcker hanteras och bläddras i, och sett vilken intensiv uppmärksamhet böcker kan få – till exempel i form av en tyst läsande vuxen (en starkt bidragande orsak till varför vi valt att ha kvar dagstidningen i pappersform är för att det blir väldigt tydligt för barnen att det är läsning och nyhetsinhämtning som pågår, och inte allmänt surfplatteanvändande), eller genom den samvaro en vuxen och ett äldre syskon har kring högläsningen. En sak som får så mycket uppmärksamhet måste ju vara spännande och betydelsefull! Dessutom är det tydligen inte vilken uppmärksamhet som helst som böckerna väcker, utan har man ett äldre syskon att se på så står det snart klart att det är en gemensam upplevelse som man själv kan försöka få till stånd genom att komma med en bok.

Kunskap om böcker
Ett barn i en läsande familj har dessutom lärt sig något om boken som fysiskt objekt. En tidig variant av sådan bekantskap är till exempel tyg- eller kartongböcker att gnaga på, men att lära sig något om boken som fysiskt objekt slutar inte i och med att man smakat på några och insett att de inte är ett extra mellanmål. Fysisk kunskap om böcker handlar också om att veta att böcker finns i en bokhylla/boklåda, att man kan hämta dem, att man kan öppna dem, att man kan stänga dem…

Här är till exempel Tretton, mitt i sin intensivaste lucköppnarålder, som just börjat bemästra att öppna och i viss mån bläddra i böcker:

IMG_9239
En bok är många “luckor”!

För en tid sedan skrev jag att älskade böcker tejpar man. Men det jag måste tillägga är att anledningen till de skador våra böcker fått sällan varit direkt destruktiv – de har istället råkat ut för att bli tappade i golvet (fysisk erfarenhet: att gå till bokhyllan och hämta en bok – men det kanske var för många som kom med) upprepade gånger, utsatts för missriktade försök till bläddring (ritsch!) eller stängning (pärmen bänds ut-och-in) – vilket alla är exempel på korrekt, om än lite klumpig, användning av böcker.

Prata, prata, prata – och sjung!
Läsning utvecklar ordförrådet – men ordförrådet utvecklar också läsningen. Att peka ut, benämna, upprepa och föra en ”dialog” utvecklar språket och skapar grunden för läsningen, liksom sånger, rim och ramsor.

Gör det med (lagom) inlevelse
Den första läsningen kan vara lite stapplande och behöva lite stöd i form av gester och ljudeffekter. Jag minns särskilt ett tillfälle när vi hade gäster hemma, och Tretton kom släpande med en av Mjau-böckerna: precis när jag skulle presentera djuren (”bä-ä-ä-ä säger fåret”) så tystnar samtalet och allas blickar vänds mot mig… Man behöver inte vara en fullfjädrad estradör för att kunna läsa för sitt barn – men lite inlevelse gör den första (och fortsatta) läsningen lite roligare, och just rolig är det ju meningen att läsningen ska vara.

Lästips
Tips om vilka böcker man kan börja med finner du i kategorin Första böckerna. Hit hör bland annat de nämnda Mjau-böckerna, men också en rad sångböcker.

Läs om och om och om
Barn gillar ofta repetition, och det bli väldigt tydligt i början av läsningen när repertoaren av föredragna böcker är liten. Ta ett djupt andetag, se till att ha böcker hemma som både du och barnet kan ha behållning av, och läs om och om och om. Det kommer att gå över!

Hjälp, mitt barn är inte intresserat!
Alla blir inte begåvade med barn som redan tidigt tyckt om att läsa, trors föräldrainsatser för att göra läsningen rolig och givande. Det finns ingen anledning att förtvivla – de flesta av de saker som lägger grunden till framtida läsning inkluderar faktiskt inte faktisk läsning. Det finns så mycket för ett litet barn att lära sig, och allas väg är olika.

Fortsättning följer…
Detta inlägg är det första i en serie om att läsa med barn. Nästa del handlar om den fortsatta läsningen. Har du erfarenheter du vill dela med dig av, synpunkter, tips, förslag..? Skriv en kommentar och låt mig veta!

Advertisements

12 Comments

Filed under Uncategorized

12 responses to “Att börja läsa med barn

  1. Sofia

    Tack för intressanta tankar om att börja läsa! Med ett nytt småsyskon i familjen och ett storasyskon som precis lärt sig läsa själv är ämnet högintressant här hemma.
    Ett tillägg till det du skrev om “Hjälp, mitt barn är inte intresserat”: för oss har det varit tydligt att alla intressen, inklusive läsning, utvecklas i perioder och tar sig olika uttryck i olika sammanhang. I perioder när böcker har varit ointressanta hemma har boklådan varit första anhalt på förskolan, till exempel, och en utflykt till biblioteket har ibland mest varit just en utflykt och ibland inneburit en enorm läsupplevelse.

    • Bra poäng! För att inte tala om hur olika böckers popularitet går i vågor – helt plötsligt älskas det som tidigare ratats, medan tidigare favoriter möts av ett bestämt NEJ!

  2. Malin K

    Tack för ett intressant inlägg!
    Jag har två barn som har börjat läsa i helt olika takt och på olika sätt, det har varit nyttigt för mig att se att det är så olika för barn och barn…
    Med första barnet gick jag på ett fantastiskt “babybokprat” på ett bibiliotek, (kommer ej ihåg om det fanns någon undre åldersgräns, men övre gräns var att de inte fick krypa, så det var riktat till de allra minsta) och mitt barn (8 mån) satt blickstilla och lyssnade uppmärksamt. Väl hemma ville hon läsa och lyssna i oändlighet. Alltid lugnt och försiktigt. Hon prövade gärna nya böcker även om vi såklart hade favoriter. Vi började tidigt läsa kapitelböcker för henne och nu vid 6 års ålder älskar hon Narniaböckerna, som ju är ganska komplicerade…
    Gick på samma babybokprat med andra barnet, som inte lyssnade och inte satt still… hopplöst tyckte jag då… Först i 2-års åldern började han frivilligt ta fram böcker och vilja sitta ner, en kort stund. Och det har bara varit en bok i taget som har gällt och som vi har fått läsa om och om igen… Nu vid 3,5 är han fortfarande inte så intresserad av längre historier, utan bild och rimmad text, typ Lennart Hellsing är det som är roligast.
    Trots olikheterna kan vi ha fina lässtunder tillsammans när vi läser för båda barnen, och vi har hittat böcker som uppskattas av båda.
    Utmanigen för mig som älskar att läsa är att försöka att inte värdera mina barns olika läsning – även om det är svårt!

    • Tänk, vad olika det kan vara! Men det låter som att du gör ett bra jobb i att inte värdera, genom att vara medveten om den fallgropen. Tipsa gärna om vilka böcker båda gillar 🙂

      (PS. Det här med att läsa med syskon förtjänar ett inlägg i sig. Jag vet inte hur många gånger jag jagat en vilt skrattande Tretton – på tal om att sitta stilla och lyssna – långt in på bibliotekets vuxenavdelning efter att han tröttnat på Tians bokval. Jag undviker att gå till biblioteket med båda samtidigt om syftet är att läsa där ;))

      • Malin K

        Ja, det är en utmaning att läsa för syskonen, speciellt med spring i benen! 🙂
        Ofta blir det på det äldre barnets bekostnad i vårt fall. Som tur var kan vår äldsta uppskatta “småbarnsböcker”, medan yngsta ju inte alls har kapacitet att följa med i LasseMajaböcker tex.
        Den boken som går hem hos båda just nu är “Vi går till lördag” av Caroline Bruce (http://www.alfabeta.se/bok/vi-gar-till-lordag). Lördagsgodis är ju ett väldigt viktigt ämne oavsett ålder 😉

      • 😀
        Vi har inte instiftat lördagsgodis än, men på motsvarande sätt är böxker om baknng något som kan fånga både stor och liten här!

  3. Okej, ÄLSKAR att jag just ramlade över den här bloggen. Hurra!

  4. Pingback: Årets mest lästa… | tiotusenord

  5. Pingback: Att fortsätta att läsa med barn | tiotusenord

  6. Pingback: Vilka sånger ska jag sjunga? | tiotusenord

  7. Pingback: Årets mest lästa… | tiotusenord

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s