Tack vare bloggen har jag sagt upp vårt bokklubbsmedlemskap

… men nej, det är inget guldkantat kontrakt från något förlag eller liknande som är anledningen till det – bara mina vidgade vyer.

Vi gick med i en bokklubb när Tian var liten. Men trots att jag valde den klubb som jag upplevde hade mest fokus på böckernas kvalitet, så tycker jag – såhär knappt fyra år senare – att det inte varit tillräckligt fokus på just böcker. I många av de bokpaket vi erbjudits har det kommit filmer, pussel, leksaker och annat, så till slut började utmaningen att komma ihåg att avbeställa alla oönskade “bok”paket kännas som en större kostnad än nyttan av att det då och då funnit läsvärda artiklar i medlemstidningen. Men spiken i kistan, för bokklubbens del, kom inte förrän jag sökte infomration till inlägget om De små barnens bok.

Det jag lärde mig då var att vår kommuns val att dela ut gratis böcker till alla nyfödda är långtifrån unikt. I själva verket har kommuner och landsting har tillsammans spritt En bok för allas antologier i närmare två miljoner exemplar i Sverige. Förlaget En bok för alla var ursprungligen en del av Stiftelsen Litteraturfrämjandet men är numer ett aktiebolag, dock fortfarande med syftet att utföra ”ett läsfrämjande arbete” för att “öka läsandet speciellt bland läsovana grupper, och att främja bra litteratur” . Det framstår säkert inte som någon överraskning att det är ett syfte som jag sympatiserar med! Därför har jag beställt en ettårsprenumeration på deras böcker, för att skapa mig en bättre bild av deras utgivning. Ni får såklart höra mer, när paketen börjar komma!

Är ni med i någon bokklubb? Har ni haft samma uppelvelse som jag? Eller är det rentav någon som provat en En bok för alla-prenumeration redan?

9 Comments

Filed under Uncategorized

9 responses to “Tack vare bloggen har jag sagt upp vårt bokklubbsmedlemskap

  1. Boel

    Vi har också varit medlem i en bokklubb för barn. Tycker som du, det mesta ville jag inte ha.
    Är stammis på biblioteket och läser mycket för barnen, men det tar ju ett par gånger tycker jag innan man vet om boken blir en favorit som är värd att äga.

  2. Boel

    Nja, sådär. Jag letar inte upp dem men springer jag på dem så köper jag.

  3. Hur har det gått? Jag är antagligen med i samma bokklubb och tycker framförallt om de lite mer udda tipsen på barnböcker, många som jag annars skulle ha missat. Men jag köper nästan aldrig huvudbok med sak, av samma skäl som du beskriver. Ibland köper jag boken via bokus eller adlibris, just pga att jag inte vill ha extra-grejjen.

    • Hej!
      Intrycket har varit lite mixat, måste jag säga. Till fördelarna hör att man får många böcker för en liten peng och att paketen (eftersom de inte föregås av en “förvarnande” tidning) kommer som glada överraskningar och är spännande att öppna. Och såklart då att man slipper prylarna! Sedan innabär det här att man inte har någon valfrihet att vi fått en hel del böcker som fått passera vidare utan att få en permanent plats i vår bokhylla (det har dock inte varit “udda” böcker på något sätt, bara böcker som jag och barnen inte direkt fastnat för). Jag skulle säga att utfallet för uppskattade/icke uppskattade böcker vait ungefär som när barnen väljer fritt på biblioteket ;). Sedan är ju också ålderspannen för paketen väldigt breda, vilket rimligtvis också spelar in för hur stor del av böckerna som barnen är i rätt ålder att uppskatta!

  4. Måste dock säga att sedan jag bytte ålderskategori i bokklubben jag är med i, från 3-5 till 6-9 har böckerna och urvalet blivit mycket bättre, så nu är det en fröjd varje gång tidningen kommer.

Leave a Reply

