Sexismen i Alfons Åberg

Nyligen fick Joakim Lamotte stor uppmärksamhet för sitt blogginlägg där han uppmärksammade sexismen i (filmen om) Alfons Åberg. Han skrev att:

Trots att den godhjärtade Alfons Åberg offrar sig själv, och senare i filmen leker med Milla även fast att hon är något så smutsigt som en flicka, så är det ändå för sent. Det enda min dotter kommer minnas från filmen är att hon som tjej inte duger till att leka med pojkar på grund av sitt kön.

Alltså – även om sensmoralen är god så är dess uppdykande på slutet för marginellt för att motverka de värderingar som dessförinnan fått fritt spelrum under i stort sett hela historien. Alfons författare Gunilla Bergström har svarat på kritiken med att

– På något sätt har jag alltid tänkt att barn är inte så dumma. De uppfattar floskler men urskiljer lika lätt budskap om att hålla ut och våga stå upp för den man tycker om.

Det går förstås att se poänger i båda synsätten, speciellt när Gunilla Bergström blandar in barnens ålder – hon menar att Milla-berättelsen hör till kategorin “Stor-Alfons” med en målgrupp på upp till 8-10 år.

Har du någon erfarenhet av historier av det här slaget? Fastnade sensmoralen eller det som föregick den? Och hur gammlat var barnet?

2 Comments

Filed under Uncategorized

2 responses to “Sexismen i Alfons Åberg

  1. Catharina

    Jag försöker undvika att läsa Alfons och Milla för mina killar – 6 och 3,5 år. Tycker att budskapet är så starkt även om det är floskler. För 6-åringen skulle man kanske kunna ta diskussionen “varför tror du de tänker så” osv men jag har inte gjort det (än).

    • Nej, ju mer jag tänker på det, desto mer undrar jag om man verkligen ska ta diskussionen innan man märker att behovet finns. Jätteroligt att höra hur du har det, med barn som är lite större än mina!

Leave a Reply

