ABC

Lennart Hellsing, Poul Ströyer
Rabén & Sjögren, 1961

Idag blir Lennart Hellsing 95 år, så den närmaste tiden tänkte jag bjuda på lite Hellsing-tema även om det förstås är omöjligt att täcka ett 70-årigt författarskap bara sådär. För några veckor sedan tömde jag ett närliggande bibliotek på böcker av honom, och utfallet är minst sagt blandat – men en sådan här dag är väl tillfälle att fira, och ta fram sin allra bästa Hellsing-upplevelse. Hemma hos oss är det Hellsings ABC.

IMG_4013

Språket i den här boken vinner på knock out. Det är språkunderfundighet på högsta nivå, och klassikerstatus nästan rakt igenom.

Innehållet är förstås mest nonsens, och till exempel nippertippan Tippsi Vipps som vill slippa byk och bak för att trippa på en hippa känns förstås lite daterad, men har man redan kapitulerat så har man (och Filip Glad i Filipstad steker pannkakor, Harald Blåtand ser närmast ut att dansa balett medan Petronella i galoschen åker ensam nerför forsen, så en viss blandning bjuds det på ändå). Jag kan recitera stora delar av boken utantill, och helt plötsligt kan ett hellsingskt rim- och ljudlekscitat bubbla ur Tian också. 

Min favorit finns nog på L:

Lappricka Pappricka, vart bär det hän,
På ben utan knän genom skog utan trän?
– Till en stad utan hus
med en sol utan ljus
för att köpa min farfar en dosa snus!

IMG_4014

– och det favoritskapet beror inte så mycket på att det är det klart bästa rimmet (då föredrar jag nog Gabriel Gräslök på G som skriver så gräsligt), utan allra mest på samspelet med Paul Ströyers illustration som är som allra bäst där. Tian, å sin sida, verkar uppskatta utflykten till staden Annorlunda på R mest – periodvis har vi haft mycket diskussioner om hur saker förhåller sig i Annorlunda – ut-och-in och bak-och-fram upp-och-ner.

Som högläsare av den här boken bjuds på munakrobatik, det är många liknande ljud att hantera för att få det rätt. Dessutom ger det lite ny kunskap för egen del: visserligen vet jag fortfarande inte vad en agare är, men ord som brigg och krokan kan jag numer få ur mig en förklaring på fyraårsnivå på. För man bör nog ha passerat tre i alla fall, kanske rentav med en bit, innan man börjar förstå sig på storheten i boken. 

Vilken är din Hellsing- favorit?

4 Comments

Filed under Bilderböcker

4 responses to “ABC

  1. Pingback: Sjörövarbok | tiotusenord

  2. Malin K

    Här hemma har vi två Hellsingböcker som står över allt annat: ABC-boken och Summa Summarum. Rimmen och rytmen fastnar och fängslar! Upplever att barnen nästan har blivit “besatta” av att lära sig ramsorna och därför vill höra dem om och om igen… 🙂
    Själv gillar jag Hellsings ramsor och de fina illustrationerna, men tyckte också att det var jobbigt och tråkigt med det absurda. Första mötet med Hellsing var med mammas gamla tummade böcker som jag läste som barn. Då tänkte jag bara att det konstiga var “gammalmodigt” (Läste då ABC-boken, Den flygande trumman och Den krångliga kråkan). Nu när jag började läsa böckerna för mina barn blev jag frustrerad över att jag inte fattar vad han menar! Är det metaforer, eller vad?
    Snubblade över en artikel om den engelska “nonsenstraditionen” som Hellsing anammade, och när jag fick ett sammanhang, och förstod att det bara var rent nonsens, för sakens skull, så kunde jag helt plötsligt acceptera det!
    På ett sätt känns det fel att omvärdera en bok (eller en författare) bara för att jag fått veta mer om bakgrunden till boken, antigen gillar man en bok eller inte, eller? 🙂

    • Jag tänker nog snarare att det är en liten rikedom i sig att kunna omvärdera böcker när man fått nu kunskap! Jag tror att det håller hjärnan igång! 🙂

      Summa summarum har faktiskt inte funnits på något av “våra” två bibliotek, däremot fanns Den krångliga kråkan på båda (upptäckte jag när vi plötsligt hade två ex hemma – oups!)

  3. Pingback: Årets mest lästa… | tiotusenord

Leave a Reply

