Historien om någon

Åke Löfgren, Egon Möller-Nielsen
Rabén & Sjörgren, 1951

Jag skulle vilja utnämna Historien om någon till Barnens Första Pusseldeckare:

Någon har lämnat en blöt fläck i hallen.
Någon har vält bordet med mormors stickning, och försvunnit med garnnystanet.
När vi följer tråden tätnar mystiken (första pris för pedagogiskt upplägg för möjligheten att prata om begrepp som “ledtråd” och “den röda tråden”) – någon har ätit upp fiskarna som vi skulle ha till middag, druckit upp all mjölk, snurrat garntråden runt en pinne i trappräcket, fiskat upp en guldfisk ur guldfiskskålen, vält ner en blomkruka, gått upp på vinden, ätit en råtta och gömt sig i en gammal fin vas i ett skåp.
Vi öppnar skåpet, vasen välter, spänningen stiger – först är det garnnystanet som rullar ut – och sedan, till sist, avslöjas den skyldige!

IMG_3997

Jag har läst boken från rätt tidig ålder med både Tian och Tretton, så själva mysteriet har inte varit mycket av ett mysterium när de (Tian då) blivit tillräckligt talbara för att man ska kunna prata om vem det kan vara som lämnar sådana spår efter sig, vilket på sätt och vis är lite synd. Samtidigt har båda redan från början varit rätt förtjusta i letandet efter och hittandet av (spoilervarning!) katten Nisse, så jag har inte riktigt velat spara på den heller.

För att kunna skriva det här inlägget blev jag dock tvungen att de facto läsa boken en gång – det gör jag nämligen aldrig när jag läser den för barnen. Jag utelämnar att det är taget för givet att gärningsmannen är en han, och drar bort lite här och lägger till lite där när jag tycker att det förbättrar historien. Min genomläsning väcker dock inga direkta invändningar – klart godkänt för en bok skriven 1951!

Det här med femtiotalet leder annars in på bilderna – eller i alla fall inredningen. Eftersom bokens enda karaktär utöver oss läsare/deckare/berättare dyker upp först på sista sidan så står onekligen själva huset i centrum på bilderna, och jag vet att jag läst (men inte lyckats återfinna) ett ganska roligt uttalande om hur bokens vuxna läsare – i den mån de gillar fyrtio/femtiotalsstuk – kan ha minst lika stor behållning av boken som de yngre.

IMG_3998

Avslutningsvis – har du läst boken för första gången för ett lite större barn? Vad sa han eller hon om ledtrådarna?

9 Comments

Filed under Bilderböcker

9 responses to “Historien om någon

  1. Åh, den måste jag (ja, jag 🙂 ) läsa snart! Det var några decennier sen sist.

  2. erikaste

    Åh, den minns jag! Jag läste den själv när jag var liten – eller det var kanske mamma som läste 🙂 Intressant med en vuxenanalys av den så här 25 (?) år senare. Ska absolut läsa den för min knodd när hen blir stor nog!

    • Det är få böcker från ens egen barndom som håller så himla bra för att läsa som vuxen/för sina egna barn, tycker jag, så det här är ett glatt undantag! (Fast tyvärr “läste” jag den aldrig själv som barn)

  3. Åh, det här är en av mina absoluta favorithögläsningsböcker! Har läst den x antal gånger för egna barn, och väldigt många gånger på sagostunderna jag har som barnbibliotekarie.
    Dessutom har jag låtit den styra hela upplägget av besöket alla sexåringar gör på biblioteket i vår kommun. Jag läste boken, och hade sedan lagt ut en röd tråd (ett rött garnnystan) genom hela biblioteket, så att tråden gick genom de olika avdelningarna som fanns – och slutade i en skattkista där barnen alla fick varsin egen bok.
    Fantastisk bok!

  4. Pingback: Årets mest lästa… | tiotusenord

Leave a Reply

