Att läsa fritt

När jag skrev om Sagan om den nyfikna abborren, så nämnde jag ju att Tretton verkligen gillar den boken. Såhär låter början av boken i sextonmånadersformat:

Det var en gång en liten abborre.
Abborren bodde i vattnet i sjön med de stora fiskarna Braxen, Gäddan, och Rödspättan.
En dag såg den lilla abborren en mask som såg så god ut, att abborren ville äta upp den!
Men i masken fanns en krok, och i kroken satt ett rev, och reven satt fast i ett metspö – och så fiskade ett barn upp den lilla abborren!
Barnet la abborren i sin sko, och tog med den hem.

Med ungefär en mening per uppslag går det att fånga berättelsens väsentliga drag, och som jag också redan nämnt utgör bilderna ett väldigt konkret stöd för att ett litet barn ska kunna förstå vad som händer.

Faktum är Tretton också är mycket förtjust i Embla mitt i kosmos, fastän ni som läst mina tankar kring den vet att jag uppfattar att inte ens Tian riktigt greppar temat. För Tretton gör detta ingenting, i hans ögon heter boken mamma-boken och hans uppskattning bottnar i det upprepade ropandet på mamman, och då speciellt det uppslag där Embla faller genom kosmos i ett enda utdraget ”mamma!”. Skojigt!

IMG_3610

Innan jag återkom till barnböckernas värld i föräldrarollen så hade jag aldrig riktigt ägnat en tanke åt vad som gör en bok lämplig för en viss ålder eller mognad. Hade någon satt Embla mitt i kosmos i min ena hand och Sagan om den nyfikna abborren i den andra, så hade jag nog antagit att det var Sagan om den nyfikna abborren som var för större barn, baserat på textmängden.

IMG_3624

Numer är min åsikt istället att textmängden är den beståndsdel av en bok som är allra lättast att anpassa efter barnets språk, så som jag gör varje gång jag läser om abborren med Tretton. Vad som är svårare att anpassa är hur konkreta eller abstrakta bilderna är, hur bilderna förhåller sig till texten, och den idémässiga och sociala komplexiteten i berättelsen. Därför är det aspekter som jag försöker diskutera i varje inlägg, för att ge en bild av vem som kan tänkas uppskatta boken. Hur tänker ni? Är det lätt att läsa fritt? Vad är det som gör vissa böcker enklare att läsa fritt än andra?

Leave a comment

Filed under Uncategorized

Leave a Reply

