Racer-Rakel och fångarna i svinstian

Martin Widmark och Britt Sternehäll
Bonnier Carlsen, 2007

Det här är den första boken om Rakel som vi läst, men den tredje som getts ut om henne. Det gör att jag undrar några saker som jag kanske skulle veta om vi varit med från början: till exempel varför Ryslige Roland är ryslig, hur relationen mellan honom och hans “busar” ser ut, varför han mestadels pratar på vers och varför han och busarna har tejpat (?) på sig lösskägg.

IMG_3757

Historien går ut på att Rakel och Roland ska vara med i ett lådbilslopp – två varv runt parken – som i Rakels fantasi och illustrationerna omvandlas till ett riktigt racerlopp. De är uppenbarligen de enda deltagarna, och trots att Rakel hamnade efter i starten så leder hon när de närmar sig punkten för varvning, bara för att upptäcka att Roland helt plötsligt ligger före henne igen. Han måste ha fuskat, och tagit genvägen genom skogen, förbi tant Lyckholms verkstad. Rakel fortsätter trots allt, men när hon går i mål som segrare förstår hon och hennes vänner att Roland måste ha tagit genvägen igen och hamnat i klorna på tant Lyckholm.

Verkstadsägaren och tillika brottnings-ex-världsmästaren Lyckholm är den sortens tant som bryter sönder lådbilar med händerna, slukar pilsnerkorv direkt ur burken, snusar med en dreglande frenesi och – förstår Rakel och hennes vänner när de smugit dit genom skogen – låser in förbipassarande barn i sin svinstia och väser “Tyst snorungar!” när de ber att få komma ut. 

Med vad som måste vara den mest klassiska av räddningsmanövrar – avledning – fritar Rakel och hennes vänner Roland och hans busar, och efter en något mindre klassisk/tidigare sedd gristackling som hindrar tant Lyckholm från att istället stänga in Rakel så blir det till slut prisutdelning med Rakel överst på prispallen.

Jag har varit, och är, lite kluven till den här boken. Å ena sidan har Rakel skinn på näsan och är en ledargestalt (hennes vidhängande vänner, Mats och Sara puttar snällt på henne som lådbilens självklara chaufför, och följer hennes direktiv när hon drar upp planen för att rädda Roland och busarna), hennes vän Sara är mörkhyad-utan-kommentarer, och tant Lyckholm är kanske en ovanlig tant (jag filar på ett inlägg om karaktären “den farliga vuxna”, men har inte riktigt kommit fram till någon slutsats än) – men å andra sidan gillar jag inte riktigt språket och det lite mer groteska anslaget i illustrationer och beskrivningen av Lyckholm.
 
IMG_3759

Det sistnämnda är ju mer av en smakfråga, men jag vill gärna resonera med er om språket! Här har vi till exempel en utläggning från Roland:

Här ser ni killen som kör med stil,
i bilen som vrålar fram – mil efter mil.
Men Rakel din klant,
du kör som en fjant.
I din skruttiga, fjuttiga,
pruttiga bil.

Att kalla någon för klant eller fjant (eller snorunge) ligger helt enkelt väldigt långt bort från mig, och jag har aldrig hört det från Tian. Vi får säkert vara mycket tacksamma för förskolan när det gäller det, att det inte kommit därifrån, men det är typiskt sådana uttryck jag gärna byter ut mot jag-budskap i historier där det är möjligt (och till exempel låter någon som är arg skrika ”jag är arg på dig!” istället för ”dumskalle!”, för att ta ett exempel ur närtid). Hur väljer ni att hantera liknande uttryck, innan de kommer från barnen själva?

I den här boken upplever jag också att de uttrycken inte riktigt går att välja bort eftersom den sociala attityden mellan karaktärerna är av det lite tuffare slaget – inget extremt, men ändå på den nivå som antyds av utläggningen ovan, tråkningar och resonemang av typen ”skrattar bäst som skrattar sist”. Som en recensent uttrycker det på omslaget – ”hon är ingen liten mes, Rakel”. Det ordvalet uttrycker något om synen på svaghet. Jag hade inte velat läsa boken med Tian tidigare än nu. Däremot tycker jag att bokens fördelar gör den till en helt okej läsning för barn som redan kommit till den sociala nivån själva och kan diskutera och relatera till det.

3 Comments

Filed under Bilderböcker

3 responses to “Racer-Rakel och fångarna i svinstian

  1. Maria

    Det är svårt det där med språk. I det här exemplet tycker jag att det verkar vara en tråkig ton och det är något som jag har velat undvika i mitt eget språk, både till min dotter, till hennes pappa och andra. Men ibland hamnar man med böcker och måste ju ändå förhålla sig. Och med rim blir det än svårare att byta. Min dotter är väldigt uppmärksam på att det är rätt ord som läses så att byta ut språket omöjliggör att flera kan läsa boken. Jag försöker kolla in boken på biblioteket och redan där undvika teman och språk som jag tycker att en 2,5-åring är för liten för. Nu senast var det pappa som var på bibblan med vår dotter och fick då med “Ska vi va?” Av Pija Lindenbaum. Den handlar om Berit som gång på gång blir avspisas av Flisan som inte vill leka. Dagen efter går dock Flisan till Berit självmant och vill leka och Berit välkomnar henne. Den här typen av diskussioner tycker jag att min dotter är lite för liten för att ta. För jag tycker nog att boken kräver diskussion. Men något är det som kittlar för just nu vill hon höra den varje kväll.

    Nåja, lång kommentar för att säga: jo, svårt det där med hur man ska förhålla sig till språk i böcker :-).

    • Ja, rim ställer ju till det så att man får vara väldigt snabbtänkt om man ska kunna byta ut ordet, speciellt om det är just det rimmande ordet som man vill undvika!

      Och jätteintressant att höra om din upplevelse av “Ska vi va?”! Jag har faktiskt inte läst den, av just den anledningen. Däremot har jag haft liknande upplevelser av att få hem böcker som jag inte rikigt tyckt varit på rätt nivå, men som ändå (eller på grund av det?) haft stor dragningskraft 🙂

  2. Pingback: Glad midsommar(läsning)! | tiotusenord

Leave a Reply

