Boksamtal

IMG_3651

Idag var jag på stranden med barnen. Vi matade änderna, åt mellis, grävde i sanden och hade det bra i största allmänhet – tills Tians hink kom för långt ut i vattnet, och med frånlandsvindens hjälp seglade iväg från oss. Tian blev så ledsen!

Men sen, när han började återkomma till talbart skick, pratade vi om hur hinken hade rymt sin väg, som påsen i Memmo och Mysen bråkar i vinden. Vi pratade om vad hinken skulle göra på sin seglats, om den skulle träffa nya vänner och se nya saker men sedan till sist ändå vilja komma tillbaka, som Pricken i Prickens resa (av Maria Nilsson Thore). Det var såklart bara var en del av samtalet, men en värdefull del, och jag var så glad att vi har gemensamma berättelser att referera till och att Tian med deras hjälp kunde se sin egen situation med lite nya ögon. Har ni också blivit hjälpa av en bok i ett samtal på liknande sätt? Vad handlade det om, och vilken var boken?

4 Comments

Filed under Uncategorized

4 responses to “Boksamtal

  1. Maria

    Så ofta har böckernas värld varit en hjälpande hand i förklarandet och resonerandet kring världen för mig och min dotter på två år och nio månader. Ganska ofta är Alfons där. Som när man har tråkigt och vad det är för roligt som ska hända sen (Lycklige Alfons Åberg) eller när det är något som man inte riktigt törs som i Koko och Bosse i simhallen eller att något är lite okänt och läskigt som i Historien om någon. Jag är så överlyckligt glad att mitt barn gillar böcker och att hon relaterar till dem – det underlättar ju föräldraskapet och samtalet med barnet

  2. Ylva

    Max stora röda ballong har hjälpt många ggr när min treåring blivit ledsen över att ngt gått sönder.

    • Den är en favorit här hemma också, och ligger bara och väntar på att jag ska skriva om den och de andra böckerna om Max och Maja!

Leave a Reply

