Lilla Anna och de mystiska fröna

Inger och Lasse Sandberg
Rabén & Sjögren, 1972/2013

En del barnboksfigurer bär man med sig från sin egen barndom, och är ivrig att dela med sig till sina egna barn när man fått dem. De karaktärer som hör till det sandbergska universumet hör inte till den kategorin för mig. Från min barndom har jag bara vaga idéer om att det finns figurer som spöket Laban, Labolina, Tummen, Lilla Anna och Långa Farbrorn – och det är något som gjort att de spelat en rätt undanskymd roll även för mina barn trots att karaktärerna är aktuella än idag. Det är lite synd, för de böcker av makarna Sandberg som vi faktiskt läst har gett mersmak!

Lilla Anna och de mystiska fröna uppskattas både av drygt ettåriga Tretton och fyraåriga Tian, vilket ger väldigt mysiga lässtunder tillsammans. Grundberättelsen är rätt kort och enkelt hållen, och börjar med att Långa Farbrorn hittar en påse överraskningsfrön som han ger till lilla Anna. När de planterar fröna visar det sig att de växer alldeles förskräckligt fort, och fyller Lilla Annas hus med en hel djungel. Slutligen, efter att ha lekt kurragömma bland bladen, pustar de ut utanför huset och får se hur ett vanligt frö växer upp till en blomma.

IMG_3594

Den riktiga styrkan i boken är aktiviteten den uppmuntrar. När Lilla Anna tar fram krukorna de ska plantera fröna i, så får man räkna dem – uppradade 2, 4, 6, 8, 10 tillsammans – och det är fyraåringens specialitet (lilla Tretton härmar ivrigt att man ska peka på krukorna – men kan som synes också ställa sig i boken när det vankas fotosession). När Lilla Anna och Långa Farbrorn leker kurragömma så kan båda barnen hitta henne, gömd bland bladen, även när inte Långa Farbrorn kan det. Det är finurligt!

Den avslutande delen, om att plantera ett vanligt frö, innehåller grundregler som att frön behöver sol och vatten, och att det växer ut både rötter och stam. Det som händer i krukan visas i genomskärning, vilket utmanar Tians bildläsning – jag ska återkomma till det senare, i en annan bok om frön.

Sammanfattningsvis är det en väldigt trevlig liten bok, som har fått mig att bestämma mig för att vi ska försöka läsa mer av paret Sandberg – och återkomma med rapport om hur de stått sig genom årtiondena såklart! Har du någon vanligt förekommande och fortfarande aktuell barnboksfigur som fanns i din barndom, men som du aldrig riktigt lärde känna? Har det påverkat i vilken mån ni läser om den?

5 Comments

Filed under Bilderböcker

5 responses to “Lilla Anna och de mystiska fröna

  1. Anna

    Hej och tack för en härlig blogg!
    Min Tia älskar “Tummen tittar på natten”, vilket jag även själv gjorde som barn (vältummat exemplar…).

    Ser fram emot kommande tips och härlig läsning hemma hos alla!

    Hälsningar,
    Anna

  2. Lilla Anna

    Ja, älskar lilla Anna! Min tvåårings favorit är just de mystiska fröna. T o m lärt sig räkna med hjälp av krukorna. Nu när jag sådde smörgåskrasse så sa han direkt “Anna” och såg lycklig ut! 🙂
    Däremot har jag inte vågat mig på Lilla spöket Laban, lite för läskig…;)

    Jättekul med en barnboksblogg! Vi älskar att läsa jag och min son och hit kommer jag komma tillbaka ofta! 🙂

    • Laban är ju själv rädd för spöken, så han blir en bra början på spökinvänjningen sedan 😉

      Och härlig kommentar av din son när du sådde smörgåskrasse – han har verkligen förstått grejen med boken!

  3. Pingback: Lilla frö | tiotusenord

Leave a Reply

